Olin lauantaina 7.8 Helsingissä autoilijoiden mielenosoituksessa, jonka tarkoituksena on vastustaa kaikkia poliittisia autoilun kustannusten korotuksia, joita hallittus aikoo tehdä. Yli viidensadan auton letka lipui Eduskuntatalon ohi torvet soiden. Tunnelma oli äänekäs ja perussuomalaisia kansanedustajia oli mukana 10, muutama kokoomuslainen ja taisi siellä yksi keskustalainenkin olla. Kike Elomaa (PS) vastaanotti autoilijoiden adressin ja lupasi viedä hallitukselle terveiset.
Hallituspuolueita ei autoilijoiden huolet paljon kiinnosta. Istuva Liikenneministeri kävi ihmettelemässä Eduskuntatalon viereiselle Kansalaistorille pystytettyjä jääkuutioita, mutta sivuutti ilmeisen turhana tapahtumana yli 60.000 kansalaisen allekirjoittaman autoilijoiden adressin vastaanottamisen maan suurimassa autoilijoiden mielenosoituksessa. Helsingin Kansalaistorille oli rahdattu 200.000 euroa maksaneet jääkuutiot, jotka muistuttivat kansalaisia ilmastonmuutoksesta. Siinä liikenneministeri ja kansa sai konkreettisesti todeta, kuinka meillä verorahat sulavat Suomessa tarpeettomaan ilmastohömppään. Nyt sen sitten tietävät cityvihreätkin, kesällä se jää sulaa.
Huoli autoilun kalleudesta on täysin aiheellinen, koska Suomen sisäinen tavaraliikenne kulkee kumipyörillä. Polttoaineiden hintojen korottaminen veroilla vaikuttaa kaikkiin kuluttajahintoihin ja heikentää ostovoimaa, sekä siitä tulevaa verokertymää. Tämä siis vaikuttaa meihin kaikkiin suomalaisiin, ihan vauvasta vaariin. Autoilun kurittaminen iskee pahimmin siihen pienipalkkaiseen kansanosaan, jolla ei ole varaa ostaa uutta sähköautoa, mutta on juuri ja juuri varaa ajaa yli 10 vuotta vanhalla toimivalla autolla. Vihervasemmisto yrittää rankaisemistaktiikalla pakottaa suomalaiset pois fossiilisista polttoaineista vaikka kansalla ei ole tähän siirtymään varaa, eikä edullisia vaihtoehtoja ole tarjolla. Käykö tässä kuten turpeen liian nopealle alasajolle, että järkyttävän kalliiksi tämä taas tulee! Ilmastonmuutoksessa suomalaisten autoilu vaikuttaa globaalisti kuin Anuksesta tuleva ilmavirtaus Saharassa, siksi toimenpiteiden ei tarvitse olla EU:n aikataulua kiireellisempi.
Pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat työssäkäyvät tarvitsevat autoa työmatkoihin ja perheen harrastuksiin. Jos keskituntiansio on noin 14 euroa/h ja työmatka 60 km suuntaansa, voi laskea ja miettiä kannattaako työtä edes tehdä, kun työmatka-autoilu vie suuren osan tuloista. Taajaman ulkopuolella asuminen on toki halvempaa, mutta työssäkäynti tekee siitä sietämättömän kallista – näinhän sen ei pidä olla!
Kun ihmisiltä viedään verottamalla ostovoima pois, valtio voi huonosti ja tarvittavaa verokertymää ei synny. Perheet kariutuvat taloudellisista syistä ja ydinperhe, joka on yhteiskunnan kivijalka murenee ja lapset kärsivät. Jokaisella työtä tekevällä suomalaisella tulee olla mahdollisuus rakentaa oma kotinsa ansaitsemallaan palkalla. Suomalaisia ei saa verottaa hengiltä, koska silloin ei ole enää veronmaksajiakaan. Tätä totuutta ei meidän verokiimainen hallitus näytä tajuavan. Myös veroja alentamalla voidaan valtion verokertymää kasvattaa, mutta tämä ei näytä olevan istuvan hallituksen keino talouden elvyttämiseksi.